top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Google+ Social Icon

RECENT POSTS: 

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

Macht der Gewoonte-Opdracht-01


Een gewoonte voltrekt zich in onze hersenen in niet meer dan drie stappen: de aansporing (ik heb een vieze smaak in mijn mond) gevolgd door de routinehandeling (ik neem een kauwgommetje) resulterend in de beloning (dat is lekker fris!). Je bewust worden van dit proces is een sleutel tot succes op vele gebieden: het kan de productiviteit op je werk verhogen en je creativiteit vergroten.

Wie wil dat nou niet, productiviteit en creativiteit vergroten?

Een gewoonte sluipt er vaak in, meestal ben je je er niet van bewust hoe moeilijk het is om een gewoonte weer af te leren. Wat wel helpt is dat een gewoonte geen karakter eigenschap is, als je tegen jezelf zegt, zo ben ik nu eenmaal, dan heb je het bij voorbaat opgegeven. Het is de kunst om je bewust te worden van je gewoonten en hoe je deze kunt veranderen. Ben jij de baas of is de gewoonte (verslaving) de baas.

De opdracht: wat versta jij onder een gewoonte? Beschrijf een drietal goede gewoonten en drie slechte. Geef aan waarom jij denkt dat het afleren van een slechte gewoonte moeilijk is. Het aanleren van een goede gewoonte kost in het begin veel inspanning, maar na verloop van tijd wordt het een patroon en gaat het min of meer vanzelf. Geef een voorbeeld. In Nederland vinden wij bepaalde dingen gewoon, waar je in een ander land in de problemen komt, vinden we dat we er in Nederland ruimte voor moeten bieden. Noem twee voorbeelden.


bottom of page