top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Google+ Social Icon

RECENT POSTS: 

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

Lucebert


..... De stenen of vloeibare engel.......

Laat je inspireren door Lucebert. Hij was schilder en dichter, een bijzonder dubbeltalent. Als je hier klikt kun je zijn schilderijen bekijken. Laat je inspireren door de vrije vormen en de mooie kleuren die hij in zijn werk gebruikte. Hieronder een gedicht van Lucebert. Je kunt ook een regel uit dit gedicht als inspiratie bron gebruiken voor een kleurrijke tekening in de stijl van deze bijzondere kunstenaar. Hierboven zie je een hoe een leerling een bladzijde uit zijn agenda gebruikt heeft om de opdracht uit te voeren.

Ik tracht op poëtische wijze

1. ik tracht op poëtische wijze

2. dat wil zeggen

3. eenvouds verlichte waters

4. de ruimte van het volledig leven

5. tot uitdrukking te brengen

6. ware ik geen mens geweest

7. gelijk aan menigte mensen

8. maar ware ik die ik was

9. de stenen of vloeibare engel

10. geboorte en ontbinding hadden mij niet aangeraakt

11. de weg van verlatenheid naar gemeenschap

12. de stenen stenen dieren dieren vogels vogels weg

13. zou niet zo bevuild zijn

14. als dat nu te zien is aan mijn gedichten

15. die momentopnamen zijn van die weg

16. in deze tijd heeft wat men altijd noemde

17. schoonheid schoonheid haar gezicht verbrand

18. zij troost niet meer de mensen

19. zij troost de larven de reptielen de ratten

20. maar de mens verschrikt zij

21. en treft hem met het besef

22. een broodkruimel te zijn op de rok van het universum

23. niet meer alleen het kwade

24. de doodsteek maakt ons opstandig of deemoedig

25. maar ook het goede

26. de omarming laat ons wanhopig aan de ruimte

27. morrelen

28. ik heb daarom de taal

29. in haar schoonheid opgezocht

30. hoorde daar dat zij niet meer menselijks had

31. dan de spraakgebreken van de schaduw

32. dan die van het oorverdovend zonlicht


bottom of page